Diario de Mallorca

Diario de Mallorca

Contenido exclusivo para suscriptores digitales

ANÀLISI

Embull de lletres

Sheila relata una situació que no es pot concebre en el segle XXI

L’escola ha de ser un magatzem d’oportunitats. Ho pens i ho dic abans i després de llegir Como yo lo veo, como yo lo leo. Dislexia en primera persona, escrit per Sheila Calvo, estudiant de batxillerat i Aina Calvo, pedagoga.

La dislèxia és un trastorn específic que implica, a grans trets, dificultat en la lectura i en l’expressió escrita. Les persones amb aquesta alteració, llegeixen de manera imprecisa i lenta, s’han d’esforçar molt perquè tenen errors de precisió; tenen dificultats de comprensió del que llegeixen, fan errors d’ortografia i la seva expressió escrita, sovint és una mala organització d’idees.

Malauradament, les dificultats que descrivim estan molt relacionades amb l’aprenentatge acadèmic, perquè l’escola és, en la gran majoria d’ocasions, lletres i nombres.

Sheila relata una situació que no es pot concebre en el segle XXI. No hi pot haver alumnes que visquin un itinerari escolar on el patiment i els obstacles siguin el pa de cada dia.

El seu exemple, la seva vivència i sovint la seva frustració, ens ha de servir per no caure en errors envers l’escola. Aquesta, com Sheila ha d’acceptar i entendre que totes les persones som diferents, amb les nostres capacitats i les nostres (dis)capacitats.

S’ha de veure que la diversitat és acceptar la realitat que ens envolta i un pas per eliminar barreres. L’escola ens ha d’apropar a la igualtat, però pensant que tothom és (des) igual.

Les autores, amb la seva història, ens permeten saber més sobre la dislèxia, ens apropen a la seva complexitat i ens ajuden a entendre-la i, fins i tot, aproximar-nos al funcionament d’un cervell amb aquest trastorn.

La lectura del llibre, recomanable per al professorat, per als alumnes-companys i per a les famílies, ens permet reflexionar i, a la vegada, obrir portes per poder establir noves expectatives envers l’ensenyament i l’aprenentatge de les persones.

Compartir el artículo

stats